Review Command & Conquer Generals

<< Inapoi la jocul Command & Conquer Generals

Premisa fantezista din “Generals” pune fata in fata Statele Unite, China si o grupare terorista numita GLA (Global Liberation Army – Armata Eliberarii Globale). Jocul iti ofera posibilitatea de a controla oricare din aceste factiuni in scurtele campanii din single-player, in modul skirmish impotriva oponentilor condusi de inteligenta artificiala, in retea impotriva prietenilor sau online cu jucatori din toata lumea. Cei care au jucat “Red Alert 2” si “Yuri’s Revenge” vor spune ca “Generals” le aminteste de ele, chiar daca se lauda cu o grafica mult imbunatatita si cu tipuri de unitati mai variate si mai echilibrate. Ca si in titlurile mentionate mai sus, in “Command & Conquer: Generals” bataliile sunt scurte si decisive, in mare parte din cauza puterii multitudinii de unitati ale jocului, prezenta armelor de distrugere in masa accesibile tuturor factiunilor implicate in conflict si din cauza ritmului accelerat in care se desfasoara jocul.

Datorita faptului ca fiecare parte beligeranta va arunca in lupta o varietate bogata de unitati, nu vei avea niciodata impresia ca e limitata la numai cateva pentru a le sublinia importanta in lupta. Pe de alta parte, lipsa unitatilor navale e o omisiune dezamagitoare pentru unii, mai ales ca vasele de razboi au jucat un rol important in jocurile precedente ale seriei, cat si in realitate, insa designerii s-au descurcat excelent in a diferentia cele 3 factiuni.

In ciuda faptului ca actiunea din “Command & Conquer: Generals” se invarte intre conflictul dintre SUA si formatiunile militare ale Orientului Mijlociu, povestea din joc e destul de ambigua pentru a nu jigni pe nimeni, oricat de sensibil ar fi. In plus, nu se comunica o conjuctura politica bine definita, iar arsenalele folosite in joc sunt mai mult departate de realitate si mai apropiate de fascinatia contemporana pentru razboi pentru a putea identifica rebelii ce folosesc arme chimice. Filmele ca “The Rock” si “Black Hawk Down” si-au pus amprenta in crearea jocului la partea de stil, infatisare a terenului de lupta, iar alaturi de elemente din realitate se adauga unitatile imaginate de programatori, unele din ele intalnite si in precedentele seriei, precum tancurile cu doua tunuri sau aruncatoare de flacari, comandourile de soc, silozurile nucleare, etc. Multe caracteristici sunt desprinse si inspirate din “Red Alert 2”, precum posibilitatea de a adaposti si a ocupa o cladire sau abilitatea de a castiga experienta distrugand inamici.

Odata cu “Command & Conquer: Generals”, seria accepta superioritatea interfetei celor de la Blizzard, asa ca in joc vom intalni una asemanatoare cu cea a jocurilor de la Blizzard, pozitionata jos, cu harta in stanga, informatiile in centru si actiunile in dreapta. Daca inainte fog of war iti permitea sa vezi ce se intampla intr-un loc permanent dupa ce il explorai, acum pierzi aceasta abilitate imediat dupa ce trupele proprii nu mai sunt lasate sa vada. Construirea bazei purtand semnatura “C&C” care iti permitea sa ridici cladiri aproape instantaneu, atata timp cat se aflau adiacente altora, acum a imprumutat de la “Warcraft” posibilitatea de a fi ridicate aproape oriunde. Aceste schimbaari de infatisare fac din “Generals” un joc mult mai strategic si, in ultima instanta, mult mai captivant. Faptul ca jocul se invarte in jurul butonului stang al mouse-ului, atat pentru selectare cat si pentru ordinele de atacare si miscare, a ramas neschimbat, aducand, poate, putina confuzie celor care sunt obisnuiti sa foloseasca pentru aceste actiuni click-ul dreapta.

Gameplay-ul e cam ce te-ai astepta de la un joc “Command & Conquer”, totul e rapid si plin de explozii. Nu exista pierdere de timp, doar procesul de construire a armatei si de upgradare disponibil fiecarei factiuni. Precum in “Red Alert 2”, strangerea resurselor e automata, efectuata de elicoptere pentru SUA, de camioane pentru China si de muncitori pentru GLA. Ca in toate jocurile “C & C”, o strategie de succes e atacarea liniilor de aprovizionare, desi nici cladirile nu pot suporta prea multe proiectile. Nu poti construi ziduri, structurile defensive nu-si prea au rostul, iar majoritatea cladirilor sunt mari si vulnerabile, asa ca jocul e clar in favoarea stilului de joc agresiv.
Una din caracteristicile noi ale jocului, sistemul “generalului”, iti permite sa acumulezi puncte de experienta si sa le cheltui pe unitati noi, tehnologie unica si puteri nemaiintalnite, adaugand un as in maneca proprie sub forma unui atac cu artilerie sau a unui bombardament.

Cele trei factiuni sunt foarte diferite intre ele. SUA are unitatile cele mai costisitoare, insa si cele mai avansate din punct de vedere tehnologic si o flota aeriana foarte puternica si diversificata. China isi gaseste forta prin numerele superioare, obtinand bonusuri extraordinare atunci cand ataca in hoarde. GLA nu are capabilitatea de a produce avioane, iar unitatile lor par a fi cele mai vulnerabile din joc, insa ele se pot upgrada folosind resturile ramase de la inamici distrusi. In plus, turpele GLA sunt cele mai rapide si care se pot camufla cel mai bine, folosind si tunele pentru a se deplasa pe harta Fiecare factiune are acces la niste optiuni foarte folositoare pe campul de lupta. SUA fabrica vehicule de tazboi ce-si pot construi singure drone pe care le poate folosi ca pe cercetasi, precum si in timpul schimbului de focuri. Tancurile Overlord de la chinezi sunt atat de mari incat vei putea construi structuri defensive deasupra lor. In plus, China poate folosi hackeri pentru a fura fonduri aditionale de la dusmani sau pentru a le paraliza cladirile. Teroristii GLA pot captura vehicule civile pe care le pot folosi ca masini-capcana, iar tancurile lor pot utiliza proiectile radioactive pentru a elimina mai usor infanteria adversarilor. Directiile pentru care poti opta sunt atat de multe incat poti enumera usor puncte tari despre fiecare factiune pentru a afirma ca e cea mai puternica sau cea pe care iti face cel mai mult placere s-o controlezi.

Cele trei campanii, desi se dovedesc a fi destule de scurte, ofera misiuni foarte interesante, si foarte rar iti cer sa elimini toata armata inamica sau cel putin nu inainte de a atinge alte obiective interesante. Jocul e usor pe setarea dificultatii pe “normal”, insa pe “hard” si “brutal” inteligenta artificiala te va uimi cu gradul de agresivitate cu care isi va trimite valurile de atacatori asupra ta, cu adaptabilitatea la situatie si cu tendinta de a te lua, uneori, prin surprindere.

Grafica din “Generals” e una cu adevarat impresionanta, insa vei avea nevoie de un sistem echivalent sau mai bun decat cerintele oficiale ale producatorului. Efectele pirotehnice se pot dovedi unele din cele mai atent create explozii, iar campul de lupta din joc nu duce lipsa niciodata de acestea, iar animatiile din joc sunt ireprosabile, fiind de necrezut ca “Generals” e prima tentativa 3D din seria “Command & Conquer”. Efectele sonore nu se lasa nici ele mai prejos: acesta e primul joc al seriei in care fiecare factiune are o tema muzicala specifica, SUA bucurandu-se de marsuri militare, iar China si GLA luptand pe melodii specifice Orientului Extrem si celui Mijlociu. In afara de muzica, in joc vei auzi o multime de tipuri de explozii. Desi toate unitatile jocului vorbesc limba engleza, chinezii si teroristii o modifica putin folosind accente specifice.

In concluzie, “Command & Conquer: Generals” e un joc de strategie in timp real foarte bine realizat, si fara indoiala una din cele mai bune aparitii ale seriei. Din punct de vedere tehnic, este o creatie fara greseala, si, in afara de asta, se dovedeste a fi foarte captivant, cu un ritm alert, cu explozii atent conturate, intoarceri de situatie inteligente, o varietate bogata de unitati si un umor unic care caracterizeaza seria. Faptul ca producatorii au facut unele compromisuri si au modificat unele elemente ale jocului e salutat, esenta strategiei “C & C” ramanand neschimbata, lasandu-i jocului personalitatea unica pe care ne-a infatisat-o seria de-a lungul timpului.

Armatele care se vor ciocni in Command and Conquer: Generals sunt super-puterile Statelor Unite si Chinei, si masiva organizatie secreta Armata de Eliberare Globala (Global Liberation Army), care doreste sa arunce lumea in anarhie si teroare. Fiecare dintre aceste trei parti reprezinta un punct de veder geo-politic distinct, si va lupta pentru a castiga razboiul cu arme si tactici diferite.
Pentru a face experienta unui razboi modern cat mai captivanta, EA Pacific (Westwood) utilizeaza un motor propriu 3D nou-nout, cu numele de cod "Sage," care furnizeaza detalii si o interactivitate fara precedent. Datorita lui Sage, campurile de lupta din Generals vor include peisaje urbane in intregime modelate, deserturi intinse, vaste paduri si tinuturi pustii si inghetate. Uimitoarele efecte speciale vor permite jucatorilor sa loveasca masini cu tancurile grele, sa arunce in aer ferestrele zgarie-norilor sau sa umple cerurile de fum de la avioanele de lupta.
Generals va include o campanie completa pentru un singur jucator, impreuna cu un bogat continut pentru multiplayer, care poate fi jucat printr-o Retea Locala (LAN) sau prin Internet.