Review Empire Earth

<< Inapoi la jocul Empire Earth

Empire Earth“Empire Earth” este un joc de strategie in timp real care te va plimba de-a lungul istoriei, din cele mai vechi timpuri pana intr-un viitor nu chiar apropiat. Daca te atrag proiectele abitioase, aceasta productie a celor de la Stainless Steel Studios este exact ce cautai. Desi are cateva asemanari cu “Age of Empires”, este mult mai reusit, poate, in parte, si din cauza graficii 3D si a implicarii in joc pe o perioada de timp mai lunga. Strategiile in timp real sunt des criticate pentru faptul ca se concetreaza pe actiune si lupte, in dezavantajul tacticii profunde, insa aici nu e cazul sa apara asemenea afirmatii. “Empire Earth” este destinat impatimitilor de jocuri de strategie care vor sa se aventure in lupte de-a lungul a 14 epoci ale istoriei razboiului dintre oameni.

Ca in majoritatea jocurilor de strategie, in “Empire Earth” vei petrece destul de mult timp adunand cele 5 resurse: mancare, aur, piatra, lems si fier. Nu a fost uitata nici vanatoarea, fauna fiind foarte variata, insa retine ca daca vei ucide o specie pana la ultimul exemplar ea va disparea cu totul, insa, daca vei lasa cateva animale sa traiasca, numarul lor va creste din nou.

Popularitatea lui “Age of Empires” a fost datorata, in mare parte, varietatii raselor si unitatilor pe care le aveai la dispozitie. “Empire Earth” a dublat aceasta reteta, fiind incontestabil cel mai complex joc de strategie, intinzandu-se pe o perioada uriasa de timp si controland un numar imens de tipuri de unitati, de la razboinicii cu prastii ai epocii de piatra, la carele de razboi romane, cavaleri medievali, muschetari napoleonici, biplane ale Mareli Razboi si tancuri din anii ’40 pana la robotii uriasi din viitor, in total peste 200 de unitati diferite. Pe langa acestea, te mai poti bucura de varietatea cladirilor pe care le poti ridica si a tehnologiei pe care o poti cerceta pentru a obtine avantaje asupra adversarilor. Jocul prezinta punctele tari si slabe ale fiecarei unitati, delimitand clar relatia dintre unitatile terestre, navale si cele aeriene si ducand la necesitatea mentinerii atente a unui echilibru intre ele, pentru a nu fi luat prin surprindere de un tip de unitate atacatoare.

Desi un joc se poate intinde din epoca de piatra pana in cea nano, e putin probabil sa dureze atat pentru ca inamicul controlat de inteligenta artificiala va face tot posibilul sa te stearga din istorie cu prima ocazie. Vei avea la dispozitie si unele butoane ajutatoare, precum cel de localizat muncitori care nu fac nimic sau cel de plecare in recunoastere. Vei putea sa iti ordonezi unitatile in formatie, insa nu se vor misca in acea ordine si nici cu viteza celei mai putin mobile dintre ele. Deasemenea, vei putea seta scurtaturi pentru grupuri de unitati, nivelul de agresiune pe care sa-l adopte, locuri de intalnire si tot ce se intalneste de obicei intr-un joc de strategie. In afara de campanie, mai poti juca pe o harta aleasa de tine, fie in retea cu prietenii, fie impotriva calculatorului, avand la indemana optiuni precum epoca de start si de sfarsit, nivelul de dificultate, marimea hartii, etc.

Pentru a adauga putin farmec jocului, preotii si profetii pot converti inamici, respectiv ii pot nimici cu zecile. Preotii isi convertesc victimele de la distanta, iar profetii pot dezlantui calamitati naturale asupra dusmanilor, de la ciume, acolo unde sunt concetrati soldatii, la furtuni de foc asupra oraselor inamice. Cu ajutorul acestora, epocile mai indepartate vor deveni mai interesante decat aruncatul cu pietre si razboiul dus cu parul. Unitatile mari sunt atent redate, la fel ca si efectele devastatoare pe care le au, astfel ca un B-29, avand asupra sa o incarcatura atomica, va curata o zona considerabila de tot ce a construit civilizatia. De-a lungul istoriei mai poti recruta si eroi, care iti confera bonusuri de moral pentru aliati si poate sfarma moralul dusmanilor in lupta. Moralul se poate dovedi decisiv intr-o lupta, pentru ca reprezinta puterea unui soldat. In “Empire Earth” nu trebuie sa construiesti case pentru a mari populatia posibila, insa ele iti pot da un bonus de moral daca trupele tale lupta la ele acasa. Deasemenea, si alte cladiri iti confera diferite bonusuri. Daca aduci ranitii langa un spital ei se vor vindeca; un profet  inamic nu poate chema in ajutor forta naturii daca se afla in apopierea templului tau. Astfel de cladiri iti vor da impresia ca civilizatia pe care o construiesti este un rai al sigurantei... asta pana iti bate adversarul in usa cu sabia...

O alta reusita a producatorilor este capitolul sonor. De la strigatele de moarte ale infanteriei pana la latratul mitralierei sau exploziile proiectilelor de asediu, toate zgomotele din joc sunt perfect asemanatoare cu cele din realitate. Muzica din joc se schimba odata cu intamplarile de pe ecran, de la note relaxante pe timp de pace si liniste la ritmuri ametitoare atunci cand incep sa zboare ghiulelele.

Deciziile strategice ale jocului sunt foarte grele. Sa te concentrezi pe infanterie, pe cavalerie, pe masini de razboi, economie, mai multe din ele sau chiar toate? Poti sa te descurci tu toate aceste probleme? Daca raspunsul e unul afirmativ atunci “Empire Earth” are sa-ti ofere satisfactie pe o perioada lunga de timp. E posibil ca cei care nu sunt obisnuiti cu jocurile de strategie sa fie coplesiti de complexitatea jocului si de numarul usiar de unitati pe care acesta le pune la dispozitie. In orice caz, “Empire Earth” este cu mult mai mult decat indrazneste de fie orice alt joc de strategie.

• Windows 98/ME/2000/XP
  • PC cu procesor de minim 350 MHz
  • Minim 64 de MB de memorie RAM