Review Freelancer

<< Inapoi la jocul Freelancer

Cand Chris Roberts, creatorul lui “Wing Commander” a anuntat plecarea sa de la Origin Systems, fanii sai s-au temut ca a abandonat genul jocurilor cu simularea spatiului cosmic. In 1999, aceste griji au fost spulberate odata cu anuntarea lui “Freelancer”, promitand una din cele mai ambitioase simulari ale cosmosului de pana atunci. Anii au trecut, lansarea sa a tot fost amanata, insa a avut loc, in sfarsit, insa ofera acel gameplay ce da dependenta de care avea nevoie acest gen de jocuri de multa vreme.

Una din caracteristicile care il deosebesc pe “Freelancer” de celelalte jocuri este modul unic de control, creat pentru a-i atrage pe toti impatimitii jocurilor video, nu numai pe fanii simulatoarelor, prin renuntarea la controlul cu ajutorul joystickului si trecerea la mouse si tastatura. Acest joc a fost creat cunoscandu-se punctele tari si limitarile acestor doua aparate de input de date, astfel ca tot controlul pare natural, e eficient si reuseste chiar sa imbunatateasca gameplay-ul.

Din punctul de vedere al structurii, “Freelancer” se clatina pe linia care desparte jocurile de actiune in stilul arcade si simulatoarele spatiale serioase. Pe de o parte, mare parte a controalelor si a conventiilor interfetei simulatoarelor sunt mult simplificate sau chiar eliminate complet, facandu-l mai accesibil pentru incepatori. Nu vei putea urmari pozitiile dusmanilor pe radar, nu vei avea un sistem de distribuire a energie catre arme sau scut si e imposibil sa vezi ce se intampla in jurul tau, cu exceptia a ceea ce este drept in fata sau in spate. In plus, nu trebuie sa astepti niciodata ca armele sa se calibreze si sa tinteasca un dusman si, daca ai materialele necesare, iti poti repara instantaneu, cu un click a mouseului, intreaga nava, scuturi si arme.

Pe de cealalta parte, in timp ce fanii simulatoarelor spatiale traditionale ar putea obiecta la simplitatea controalelor “Freelancer” ofera totusi un univers imens, plin de fenomene interstelare colorate si de dusmani variati, iar in single-player nu te-ai putea intalni decat cu jumatate din ei.

Desigur, poti alege sa vizualizezi intregul univers interstelar ca pe o cutie de nisip, poti ignora cerintele misiunilor sau jucand in modul multi-player. Gameplay-ul in afara campaniei constituie, in primul rand, din misiuni de eliminare a dusmanilor uneia din factiunile prezente in joc sau te poti apuca de propria afacere comerciala spatiala. Vei intalni o multime de avanposturi si baze raspandite prin galaxie, iar fiecare iti va oferi posibilitati de afaceri sau misiuni pe care le poti indeplini in schimbul banilor. Cand indeplinesti cu succes o misiune pentru una din factiunile jocului (rebelii, corporatia, paznicii si militarii) vei castiga reputatie cu acea factiune si vei pierde reputatie cu dusmanii sai. Acest lucru e important pentru ca daca o factiune iti este prietena, nu te va ataca atunci cand te vei intalni cu navele sale si vei putea accesa bazele ei. Daca preferi sa devii un afacerist, vei avea la dispozitie un sistem care urmareste preturile marfurilor de-a lungul si de-a latul universului.

Vei mai avea la dispozitie si alte activitati, precum pirateria spatiala, minarea mineralelor de pe asteroizi, precum si misiuni politienesti in care ajuti autoritatile sa se descotoroseasca de talharii pe care ii vaneaza.

Povestea din joc e mai mult decat un cadru scheletic pentru a scuza explorarea. “Freelancer” este continuarea unui alt joc de la Digital Anvil, “Starlancer”, dupa trecerea a cateva sute de ani. Marile puteri occidentale au pierdut un lung razboi care a divizat rasa umana si au colonizat un sistem solar indepartat. Ceea ce a mai ramas din populatiile Marii Britanii, a Germaniei, a Statelor Unite, Japoniei si Spaniei au reusit, astfel, sa puna bazele unei societati prospere care, cu putine exceptii, a avut parte de pacea pe care o cauta. Calatoriile interstelare sunt accesibile acum, datorita salturilor in hiperspatiu, asa ca distantele nu mai reprezinta o piedica in galaxie.

Misiunile campaniei din “Freelancer” sunt mult mai complicate decat cele generate intamplator peste care dai in calatoriile tale de explorare. Fiecare din ele e impartita in mai multe obiective, de obicei implicand calatorii si cateva batalii, insa, datorita faptului ca jocul salveaza automat dupa fiecare eveniment important, nu va trebui sa reiei bucati mari in cazul in care esti infrant.

Tintirea in joc e extrem de simpla, in tandem cu filosofia generala a jocului, pastrand gameplay-ul direct. Vei putea alege sa tintesti anumite subsisteme ale navelor cu care ai intrat in conflict, dar nu obtii nici un avantaj daca faci acest lucru. Pentru a te stimula, campania contine si elemente de RPG, astfel ca dupa fiecare succes vei castiga avere si experienta, pe care le poti cheltui pentru a pilota o nava mai mare si mai bine inarmata.

“Freelancer” a abandonat intentionat complexitatea majoritatii simulatoarelor spatiale pentru a oferi o experienta mai accesibila. Accesand univerul infinit, vei avea parte de de o campanie single-player solida cu elemente simple de RPG si o lume pe care o poti explora si singur si cu prietenii, insa reprezinta, cu siguranta, unul din cele mai bune simulatoare spatiale de pana acum.