Review Patrician III: Rise of the Hanse

<< Inapoi la jocul Patrician III: Rise of the Hanse

Te-ai intrebat vreodata cum ar fi sa ai un joc cu Liga Hanseatica de comert? Probabil ca nu, din moment ce Liga Hanseatica, organizatie care a controlat comertul in zona baltica intre secolele al XIV-lea si al XVI-lea, nu prea s-a bucurat de atentia manualelor de istorie. Totusi scena istorica nu e asa de importanta cand totul se reduce la o idee simpla: sa faci bani in stilul clasic. Acest simulator de afaceri medievale te pune la conducerea unei companii de comert care navigheaza Marea Baltica in lung si-n lat cu incarcaturi de bere, stofa si mirodenii si poate instala si ateliere pentru a mari volumul afacerilor rentabile. In cele din urma, jocul se amplifica, lumea la care ai acces se mareste si raspunde la actiunile tale economice, la reputatia ta si exista sansa de a deveni primarul orasului natal sau poti chiar sa intreprinzi misiuni de infiintare de noi orase in numele Ligii. Pentru cei care au urmarit seria, “Patrician III” nu e neaparat o continuare a jocurilor precedente. Imbunatatiri notabile se remarca la capitolul grafica si interfata, in afara unor noi misiuni care se vor dovedi benefice cand te apropii de finalul jocului, in rest fiind acelasi joc captivant si intortocheat care are in centru o afacere de talie mondiala, a caror venituri sunt exprimate in monede medievale.

Daca “Patrician III” nu se diferentiaza asa de mult de “Patrician II” din 2001, e interesant de notat ca in Germania el a fost lansat ca o versiune Gold a acestuia. Totusi, sa vedem ce e nou in acest joc. O parte buna consta in faptul ca ai de indeplinit cateva misiuni majore pentru a deveni liderul Ligii Hanseatice, avand inclusiv sansa de a intemeia doua orase noi sau de a ataca bazele piratilor baltici. Cat despre gameplay, expeditiile in Mediterana sunt mai usor de intreprins si mult mai profitabile, comertul automat functioneaza foarte bine, iar partea de constructie a orasului include acum mai multe cladiri civile. In plus, peisajele 2D orasenesti si grafica luptelor navale au beneficiat de un facelift, mai ales din cauza efectelor meteorologice si a animatiilor noi.

In esenta, managementul afacerii unei companii de comert a ramas la fel: cumperi la pret mic, vinzi la pret mare. Desi sunt mai multe feluri in care poti face bani in “Patrician III” – de la constructii si inchirieri pana la sponsorizarea piratilor pentru o felie din prada – jocul este, la baza, unul despre comert, iar activitatea comerciala este, fara indoiala, cea mai buna metoda de a te imbogati. Intre inceput, unde ai la dispozitie o singura nava, si partea unde ai destule resurse pentru a-ti organiza propriul convoi, este esential sa te ocupi de managementul in detaliu al transportului bunurilor in cele peste 20 de orase ale jocului. Desi interfata se poate dovedi una destul de dificil de inteles, jocul este unul destul de simplu si, desi poate ca nu esti un expert in geografia zonei baltice, orasele au si denumiri cunoscute, precum Londra, Oslo, Hamburg, etc. Nu e greu nici sa te prinzi unde sunt produse bunurile la pretul cel mai mic si unde se vand la unul foarte avantajos, pentru ca la un singur click distanta se afla lista produselor pe care le pune la dispozitie orasul, astfel ca te descurci usor in a gasi de unde sa cumperi si unde sa vinzi. De exemplu vei gasi vin din belsug pe Rin, ulei de balena in porturile scandinavice si blanuri de animale din plin in pietele rusesti.

Preturile fluctueaza frecvent, insa e usor sa vezi daca bunurile stocate in depozitele tale sau in cala navei pot fi vandute in castig. Cand te concetrezi pe productie pentru a-ti umple buzunarele, trebuie sa ai grija sa cumperi materia prima foarte ieftin si sa te asiguri ca toate costurile de productie sunt scazute, pentru a obtine un profit cat mai mare. Din pacate, e imposibil sa estimezi cu ce ramai pana cand produsul finit nu se afla deja in depozite, asa ca uneori, in ciuda eforturilor depuse, s-ar putea sa te trezesti implicat intr-o afacere care nu te ajuta la nimic. Ai, in schimb, optiunea de a angaja un manager pentru birourile comerciale, iar acesta are grija sa cumpere si sa vanda automat atunci cand preturile pentru un anumit produs ating un anumit pret. Asta inseamna ca vei depinde in totalitate de alte orase sau de companiile rivale pentru productia bunurilor, insa si ca vei obtine un profit avantajos in urma tranzactiilor.

Pe masura ce afacerea ta prinde viata, ti se vor deschide in fata noi optiuni din care sa alegi: te poti inscrie in ghilda locala, poti stabili birouri comerciale in alte orase pentru a-ti pastra in ordine depozitele si, deasemenea, iti poti construi si alte nave. Obiectivul principal nu este neaparat bogatia, ci, mai degraba, puterea si statutul social. Jocul prezinta cateva nivele de statut social care depind de avere si reputatia pe care o ai intre oamenii simpli si ceilalti bogati ai orasului, insa se mai tine cont si de faptul ca ai adus bunuri care erau necesare, ca ai sponsorizat serbarile publice, ca ai imbunatatit constructiile civile din oras sau prin faptul ca esti putred de bogat. Cand ajungi la rangul de consilier sau patrician, poti fi nominalizat pentru alegerile locale anuale. Odata ce te vezi primar, poti fi ales si alderman – conducator al Ligii Hanseatice, insa puterea aduce cu sine si unele neajunsuri, printre care faptul ca trebuie sa platesti din buzunarul propriu apararea orasului. Din fericire, in acest moment e mai usor de facut bani foarte multi, mai ales ca iti poti incarca un convoi de nave si le poti seta automat pe o ruta comerciala convenabila.

“Patrician III” reuseste de minune sa simuleze activitatea Ligii Hanseatice, prin multimea de comercianti implicati in afaceri, a celor care se inghesuie la docurile porturilor, prin preturile care scad si cresc in functie de actiunile lor de cumparare in surplus sau de suprasaturare a pietei cu un produs, asa ca te poti trezi oricand ca iti curge profitul printre degete. Totusi, aceeasi negustori se pot dovedi a-ti fi si prietenii cei mai buni, mai ales cand mai multe nave formeaza un convoi pentru protectie impotriva pirateriei. Desi nu esti singurul care aprovizioneaza orasele hanseatice, vor fi mereu localitati care nu primesc tot ceea ce au cerut, iar acestea vor incheia contracte de livrare pentru cantitati uriase de bunuri la un pret fix, ceea ce e o afacere sigura, spre deosebire de preturile fluctuante care te pot afecta negativ si-ti pot strica o afacere.

Cand compania ta va insuma mai mult de 12 nave de transport si cateva birouri imprastiate pe malurile Marii Baltice, vei aprecia la adevrata valoare automatizarea limitata a lui “Patrician III”. Piesa de rezistenta consta in crearea convoaielor, pentru care e necesar sa ai o nava-amiral, plina de oameni si la conducerea careia vei pune un capitan (pe care ii gasesti in tavernele din porturi, ceea ce iti da un motiv in plus sa vizitezi orasele in care intri, in loc sa te multumesti cu harta de comert). In ceea ce priveste convoaiele, ai la dispozitie optiunea de a seta automat ce rute sa urmeze, ce sa cumpere si sa vanda unde si care e pretul minim sau maxim pe care sa-l practice.

Rutele comerciale necesita si ele putin efort din partea ta, insa cand vei ajunge in momentul in care sa iti foloseasca, vei avea deja o idee despre ce bunuri se gasesc la preturi avantajoase in fiecare regiune si cam care e profitul pe care il poti obtine. Rutele pot fi salvate pentru a fi folosite ulterior si pot fi date la schimb si pe Internet. Un mare avantaj e ca un convoi insumeaza spatiul de depozitare a mai multor nave, asa ca vei putea transporta catitati uriase de bunuri precum pestele, lemnul si lana, materiale care nu incap, de obicei, intr-o nava mica. Rutele comerciale pot fi introduse si in centrele tale de productie, astfel ca un manager pe care il angajezi poate vinde unde trebuie atunci cand pretul ajunge la o anumita cota. In “Patrician III”, daca iti aranjezi treburile cum trebuie, nu mai ai de facut nimic, decat sa te bucuri de faima si succes. Din pacate, sistemul de automatizare a jocului nu beneficiaza de o flexibilitate crescuta, neputand sa-si modifice politicile comerciale in functie de fluctuatiile preturilor si a costurilor de productie si nu poate verifica daca pretul pietei este este mai mare sau nu decat cel al productiei. Drept rezultat, trebuie sa fii tot timpul atent, chiar daca o parte a muncii o indeplineste sistemul de micromanagement automat.

Pentru a destabiliza ritmul comertului si a adauga putina aventura in joc, piratii care strabat valurile marii in lung si-n lat iti vor pune uneori ghimpi in coasta, iar bataliile pot fi duse fie manual, fie automat. Aceste conflicte pe mare sunt o parte destul de mica a jocului: sunt numai 4 clase de nave si poti renunta la o parte a spatiului de depozitate pentru a face loc armelor, care inseamna catapulte si tunuri medievale. O consecinta a tehnologiei invechite e ca aceste batalii vor dura o vreme indelungata si ca nu ai la dispozitie foarte multe optiuni tactice, precum felul munitiei folosite, asa ca bataliile navale nu inseamna mai mult decat un schimb de focuri de pe-o punte pe alta.

In concluzie, “Patrician III” e o combinatie foarte reusita de comert si constructie a oraselor, iar lumea dinamica pe care ne-o ofera, impreuna cu ultimele misiuni, te va tine captiv(a) in fata calculatorului pentru multe zeci de ore pentru a-ti crea propriu imperiu comercial. Desi similar cu precedentul din aceasta serie, acest joc ofera destule elemente de rafinament si de gameplay deschis pentru a-si merita banii si efortul depus. Obiectivele si caile intortocheate pe care le ai de urmat nu pot decat sa impresioneze fanii genului; a cladi un oras de la prima caramida pare foarte costisitor, insa te va multumi si simplul fapt ca dinamica economica din zona se va modifica in urma acestui lucru. Oricine cauta un joc in care sa aiba de-a face cu o doza imensa de comert ar trebui sa fie incantat de aparitia lui “Patrician III” si de provocarea pe care o arunca celor interesati.

• Windows 98/ME/2000/XP
  • PC cu procesor de 450 MHz
  • 648 de Mb de memorie RAM